Sofiashundar

Direktlänk till inlägg 23 februari 2012

Härligt

Av Sofia Nyberg - 23 februari 2012 22:41


Jag älskar dig, så mycket så att det nästan gör ont! Min fina vän!


Här där vi bor finns det ett grönområde som heter gipen och det är stort fält/gräsmatta ca 2 kilometer lång (hela) med gångväg längs med ena sidan och lite villor och lite skog på andra. Många motionerar där, många hundägare finns det osv, och det är bra för man har god sikt. Tjejerna brukar få vara lösa där men oftast inte då det är som mest folk. Idag gick vi promenad med grannen och på slutet av vår promenad kom vi där. Det var ju fantastiskt härligt väder och det var en del hundägare och motionärer ute men det var stora avstånd mellan alla ekipage förutom en grupp hundägare med kanske fem sex hundar som gick i grupp. Jag kände att Lycka var på bra humör, pigg och samarbetsvillig och jag hade fickan full med goda leversnittar så jag bestämmer mig för att testa henne lite. Givetvis på ett bra avstånd, för även om jag måste lita på henne mer kan jag inte riskera all den träning vi lagt ned eller någon annans träning eller hund. Hon är absolut ingen bråkstake även om hon kan skälla i koppel, snarare tvärtom, och varenda gång någon hund kommit fram (oavsett om hon är först vilket har hänt nån gång eller den andra så har hon bråkat, när hon blev på hoppas av två tikar så skrek hon bara, hon försvarade sig inte ens lite grann. En tik har hon gått fram till lite spännigt en gång) och jag skulle aldrig släppa henne om jag trodde för ens en sekund att hon skulle skada någon annan.


Först mötte vi en äldre goldenfarbror som rusar emot oss, vi fortsätter gå med förhoppning om att hunden ska lyssna på sin husse men det gör den inte utan den kommer hela vägen fram tyvärr. Lycka håller sig hela tiden runt oss. Jag ställer mig mellan hunden och mina två och försöker schasa iväg den, dock är den lite snabb och de hinner hälsa på varandra. GAH typiskt!!   Även om jag ännu en gång fick bekräftat att hon inte är en bråkstake så kändes det så onödigt!! Efter mycket om och men fick hussen med sig sin hund som tyckte att tjejerna var förtjusande och inte alls hade lust att gå åt andra hållet. Fortsätter gå och jag försöker skaka av mig besvikelsen att jag inte lyckades mota bort den helt. Då kommer en stor svart blandras och en liten vit terrier av något slag. Lycka går då framåt några meter men vänder direkt när jag ropar  Duktiga tjejen! Hon får såklart flera godisbitar och lite bus som belöning. Sen fortsätter vi promenaden och då mötte vi gruppen av andra hundar i olika storlekar på kanske 30-40 meters håll, då gör hon en liten lov mot dem, kanske tio meter, stannar till och liksom kollar in dem jag får ropa två gånger men  hon vänder och kommer i full fart till mig! Belöning igen och så medan vi fortsätter bortåt (vi får gå jämsides med dem en bit fast på långt avstånd då) så kastar jag då och då en karamell framåt och hon har full sjå att tigga om fler    Kommer fram till en sån där träbänk med bord och säten i samma som hon får hoppa upp på och där får hon göra lite konster och spana lite med snällblicken (inte stirra liksom). Sen fortsätter vi och vi får tre hundmöten till, alla i samma stil - hon vill gärna ta en lov mot dem (låter jag henne springa så stannar hon en bra bit ifrån) men kommer när jag ropar på henne. Det är e g e n t l i g e n inget nytt, det är ju sån hon är - man behöver bli påmind om det och Eva gjorde det så bra när hon hade hundarna på 4H. Jag har som skrivet tidigare fastnat i att vi har ett problem, vilket vi har - MEN det är inte omöjligt att lösa, kanske egentligen så lätt så att det blir svårt för att jag ska krångla till det... Och kopplet har blivit liksom nån form av kommunikation, vilket jag absolut INTE vill att det ska vara! Våga lita på hunden (utan att vara dumdristig förstås!) är dagens lärdom

Nu ska jag sova och hoppas att den onda känningen stannar vid det och inte utvecklas till ett njurstensanfall!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Nyberg - 31 december 2013 18:50

  2013 är ett år som vi nu gärna lämnar och ser fram emot ett friskt och roligt 2014!       Hundmässigt har det inte varit ett så kul år, eller ja, både och - det har varit ett rent helvete stundtals och jag har nog aldrig gråtit så mycket ...

Av Sofia Nyberg - 24 december 2013 21:59


God jul önskar Doris och Lycka med flock!  

Av Sofia Nyberg - 9 oktober 2013 22:23

Grattis min älskade tjej, hela fem år idag! Senaste året har varit tufft för oss båda, så det är med extrem tacksamhet jag firar dig denna dag, tacksamhet över din tappra styrka och att du idag mår bra! Jag skulle kunna skriva spaltmeter om hur m...

Av Sofia Nyberg - 8 september 2013 21:32

Vi lever och mår bra :) Jag har börjat jobba på ett hunddagis och tjejerna får följa med! Så himla roligt och de sköter sig långt över förväntan, är mäkta stolt över mina fina tjejer. Vi bor nära så vi går dit och hem och de blir rätt trötta mental...

Av Sofia Nyberg - 23 augusti 2013 20:26

                         

Presentation


En blogg om labradoren Doris och rottweilern Lycka - följ med dem på träning och äventyr

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards