Sofiashundar

Direktlänk till inlägg 5 april 2012

Härligt skogsspår!

Av Sofia Nyberg - 5 april 2012 21:47

 

Idag har vi spårat i skogen, vi har ju spårat en del senaste veckorna men för Lyckas del har det varit fält.

Jag la Doris spår som blev kanske 800 meter med fem pinnar plus burk med gotta som slut. Lade en återgång, lite cirklar, kröp över en hög sten, grävde ned vissa pinnar i mossan eller löv osv för att försvåra lite grann.

Pelle la Lyckas spår, det var väl kring 700 meter skulle jag tro. En hel del stenhällar, mycket ris osv (riset var väl inge svårt för hunden, men mer för matten ;))


Spåren fick ligga i en lite dryg timme, typ 70 minuter eller så. Sen tog jag Lycka och P Doris. Jäklar i min lilla låda så taggad Lycka var idag! Hon körde ned näsan och sen var det full spruta framåt. Det var bara att hänga efter! Snubblade till så jag tappade linan ett tillfälle, men jag lät henne spåra vidare. Då fick hon ännu mer fart över ett krön, strax därefter kom hon galopperande med en pinne i munnen alldeles överlycklig - gullhund! Hon blev alldeles till sig när hon fick mjukost som belöning! Det var länge sen.

Vid ett par tillfällen så tänkte jag "men kan han verkligen ha gått här??" men lilla hunden tuffade på och så kom det apport efter apport som hon plockade lika entusiastiskt varje av dem. Det är en härlig känsla, och det där att man ska lita på hunden, det stämmer ju såå väl! Försöker banka in det i trögskallen (min egen alltså)   


 


Efter sista apporten innan slutet fick hon ett tappt, det var på en stenhäll utan någon direkt mossa och så blåste det som från alla håll (luften cirkulerade verkligen!) så hon snurrade en liten stund. Jag märkte att hon var rätt trött och gick ned lite i intensiteten, men gav absolut inte upp. Och till sist hittade hon slutpinnen och burken med gottan! Så nöjd hund! Hon lekte som en toka med pinnen och bar den nästan hela vägen till bilen, så intresserad av pinnarna har hon inte varit tidigare, även om hon alltsom oftast plockar dem - men det är ju för hon vet att då får hon belöning!

Det kändes i alla fall riktigt bra idag, älskade hund!

Doris spårade också bra och hade löst alla svårigheter i ett nafs, de är ju så mycket bättre oftast än man tror, occh de vet nog hur man tänker vid det här laget  


Nu ska vi sova så det snabbt blir fredag, det ska bli så roligt! :)


 

 
 
Emelie och huliganerna

Emelie och huliganerna

6 april 2012 20:52

Första bilden är otroligt härlig på Lycka och den skära grisen! :-)

http://www.mlie.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Nyberg - 31 december 2013 18:50

  2013 är ett år som vi nu gärna lämnar och ser fram emot ett friskt och roligt 2014!       Hundmässigt har det inte varit ett så kul år, eller ja, både och - det har varit ett rent helvete stundtals och jag har nog aldrig gråtit så mycket ...

Av Sofia Nyberg - 24 december 2013 21:59


God jul önskar Doris och Lycka med flock!  

Av Sofia Nyberg - 9 oktober 2013 22:23

Grattis min älskade tjej, hela fem år idag! Senaste året har varit tufft för oss båda, så det är med extrem tacksamhet jag firar dig denna dag, tacksamhet över din tappra styrka och att du idag mår bra! Jag skulle kunna skriva spaltmeter om hur m...

Av Sofia Nyberg - 8 september 2013 21:32

Vi lever och mår bra :) Jag har börjat jobba på ett hunddagis och tjejerna får följa med! Så himla roligt och de sköter sig långt över förväntan, är mäkta stolt över mina fina tjejer. Vi bor nära så vi går dit och hem och de blir rätt trötta mental...

Av Sofia Nyberg - 23 augusti 2013 20:26

                         

Presentation


En blogg om labradoren Doris och rottweilern Lycka - följ med dem på träning och äventyr

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards