Sofiashundar

Direktlänk till inlägg 6 april 2012

Regn och rusk, men sol i sinnet

Av Sofia Nyberg - 6 april 2012 23:09

Usch vilket trist väder vi vaknade till imorse! Regnet piskade mot fönstrena för att sedan övergå till snö som lade sig så fint (fast inte vårigt!!) på marken! Vi som skulle träffa rottismänniskor och träna på Lidingö Bk idag!

Det kändes lite surt, då min lilla prinsessweiler tycker det är mycket ovärdigt med blött underlag och hon blir oftast låg av det... Men vi skulle ju träffa Flinga (Lyckas halvsyster) och hennes matte och de andra så det var en drivkraft så god som någon :) Och man kan inte banga för dåligt väder heller! Och jag är glad att vi åkte!


Det var väldigt roligt att träffa alla som var där, och framförallt Flinga och Rebecca, jag har ju aldrig träffat Flingan innan! Kul att se att det fanns så mycket likheter mellan halvsystrarna trots helt olika pappor.

Hon är en helrolig tjej och hade verkligen en härlig kamp och leklust! Där skiljer tjejerna sig åt, Flinga kan göra vad som helst för sin kampgrej, och Lycka är mer driven på mat. Jag hade gärna önskat att de kunde ge lite av varandra där    Jag hoppas vi ses snart igen för det var himla trevligt och kul att träna och prata med dem.


Träningen då?

Vi började med en platsliggning med inte mindre än nio rottisar! Alla låg lugnt och fint, tjusigt att se så många fina svartbruna av olika modeller men ändå samma ras   

Jag vet inte exakt hur länge de låg, kanske fem minuter? Vissa gick tillbaka till sina hundar tidigare, jag gick tillbaka och belönade, gick ut igen och då gick sen alla tillbaka.


Jag och Rebecca tränade tillsammans, och det blev attitydsträning för Lycksimoxen. På det viset att när hon slöt upp med bra attityd så fick hon varsågod till att springa till R och mumsa leverpastejsbitar! Härligt taggad blev hon av det! Bara att matten ena gången sa JA! till och springa och andra varsågod! fast jag sekunden innan sa att jag ska hålla mig till att säga varsågod! Och att jag istället för att bara gå, istället stannade varje gång... Ja, det är inte lätt att få hjärnkontoret att skicka rätt information till mun och ben tydligen ;)

Det här gjorde ju att Lycka verkligen tyckte att Rebecca var en fantastisk person - massa gottis hos en go människa! Så då blev det ju kanon att köra en budföring med R som mottagare, för att öka förvantan på det momentet. Hon sprang utan tvekan, hon duckade lite vid omklappningen, vilket hon kan göra ibland, men hon satt kvar i alla fall. När hon kom till mig så skickade jag ytterligare en gång till R så vi avslutade där.

Sen blev det fikapaus och värma sig lite i klubbstugan.


Efter så tränade vi lite hopp, och hon har verkligen fattat att hon ska sätta sig på andra sidan nu - härligt! Dock blir det kanske lite väl nära hindret, men inte så att hon slår i. Första gången kastade jag en boll åt henne och då kom hon lite längre ut andra gången. Så det ska nog köra på :)


Lite blandad småträning, sen körde vi en budföring med Bettina. En tjej som Lycka aldrig träffat eller hälsat på. Vi gjorde helt tävlingmässigt förutom att hon fick belöning i form av leverpastej. Hon reste sig upp vid B men satte sig igen när Betty sa sitt. Även här skickade jag en extra gång och avslutade hos mottagaren. Duktig tjej. Sen var det mest lite smått här och där som vi gjorde. Eller ja just det - En platsliggning till med Bettys hund Lexie också, då kom husse och gick på gångvägen utanför klubben med Doris, men Lycka låg kvar så fin så - duktig tjej!


Min hund är nog lite "rasist", inte ett ljud eller dumhet mot nån hund på hela dagen (iofs de hundarna som gick förbi utanför var ju inte rottisar, men ändå ;)), förrän på slutet så kom det en blue merlefärgad aussie och tränade agillity - den hade definitivt INTE där att göra sa Lycka! Då tappade jag lite tålamodet på henne eftersom hon inte alls lyssnade och jag höll på att dratta på ändan. Nog för att jag vill lösa just det här med andra hundar på ett så avdramatiserat sätt som möjligt, men ibland är det liksom nog..


Vi gjorde ett till hopp och lite positioner och avslutade med en go känsla i kroppen. Hon är så härlig när hon bjuder till min lilla hund, inte den lättaste att motivera och vi har mycket att jobba på - men vad jag älskar den där hunden!   


Vad Doris och husse tränade  har jag lite dålig koll på ärligt talat, de lajjade mest runt. Men det är kul att se dem tillsammans!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Nyberg - 31 december 2013 18:50

  2013 är ett år som vi nu gärna lämnar och ser fram emot ett friskt och roligt 2014!       Hundmässigt har det inte varit ett så kul år, eller ja, både och - det har varit ett rent helvete stundtals och jag har nog aldrig gråtit så mycket ...

Av Sofia Nyberg - 24 december 2013 21:59


God jul önskar Doris och Lycka med flock!  

Av Sofia Nyberg - 9 oktober 2013 22:23

Grattis min älskade tjej, hela fem år idag! Senaste året har varit tufft för oss båda, så det är med extrem tacksamhet jag firar dig denna dag, tacksamhet över din tappra styrka och att du idag mår bra! Jag skulle kunna skriva spaltmeter om hur m...

Av Sofia Nyberg - 8 september 2013 21:32

Vi lever och mår bra :) Jag har börjat jobba på ett hunddagis och tjejerna får följa med! Så himla roligt och de sköter sig långt över förväntan, är mäkta stolt över mina fina tjejer. Vi bor nära så vi går dit och hem och de blir rätt trötta mental...

Av Sofia Nyberg - 23 augusti 2013 20:26

                         

Presentation


En blogg om labradoren Doris och rottweilern Lycka - följ med dem på träning och äventyr

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards