Sofiashundar

Direktlänk till inlägg 19 juni 2013

Status Lycka

Av Sofia Nyberg - 19 juni 2013 22:05

 

Hej!


Det rullar mest på i nygamla hjulspår så det är inte sådär jättemycket att skriva om, eller kanske egentligen, hade ju varit roligt att ha hela vår resa i bloggformat, man glömmer så fort. Men ptja, jag är ju inte den bloggande typen egentligen!


Nåväl, efter att Lycka haltat till o från trots smärtstillande så kändes det som att det var lämpligt att kolla upp det. Hade tid hos Lennart 22 juli, men det kändes för långt att vänta så ringde och kollade om de hade en tidigare tid. Det hade de inte(!) och detta var i början på maj. Så då fick jag tips om Ole Frykman som också är en väldigt duktig ortoped och där fick vi tid två veckor senare.


Jag ska inte sticka under stol med att jag var så sjukt nervös och rädd när jag åkte dit, åkte själv då Pelle var på guf-utbildningen, och det var ren ångest jag kände ju närmare jag kom väsby. Skulle han säga att det växt på sig massa artros? Eller något annat som skulle betyda att det inte fanns några chanser kvar? Hua, fy sjutton för den där oron och ovissheten!


Vi började med att han tittade på henne i skritt och trav ute innan vi gick in på ett rum och han kände igenom henne och så röntgades både armbågar och bogleder.


Vilken glädje när röntgen visade att den artros hon har bedömdes som inaktiva och utan vassa kanter och så    Och nu kommer jag inte ihåg exakt vad han sa, men någonstans i leden där det brukar bildas artros väldigt fort om det gör det var helt ren! Tack för det!   

Ole tyckte att Lycka rörde sig slarvigt men utan hälta i skritten, men i traven bär hon upp sig jättefintmed bra steg och god spänst och går jättebra. Hon reagerade lite när han maxböjde höger armbåge(slutade flåsa två andetag) men övrigt så var det fint. Han tyckte hon var välutvecklad muskulärt trots allt.


Det känns skönt att veta att ledmässigt är det inte knas, fantastiskt rent ut sagt! Att hältan, som kommer efter vila men värmer ur, snarare beror på att hon behöver mer rörelse och muskler! Råden var att ändra lite i träningsupplägget - börja simma, låta henne vara mer hund och se till att hon använder sin kropp ordentligt. Allt såklart med försiktig ökning och med sans och vett! Så vi har börjat simma igen, försiktigt men oj så mjuk och skön i lederna hon blir av det! Än simmar vi inte så långa pass, men lite mer ofta. Vi har börjat träna lite lydnad så smått, och rallylydnad! Ole tryckte på det att hon är en så förig hund som gärna går och tittar på mig så det är jätteviktigt att jag är noga med att växla sida på henne och även lära henne typ fotgåendet på fel sida med. Det är ju något alla borde tänka på som tränar mycket, inte bara vi med skadade hundar.


Kan ni förstå Lyckan efter nästan sex månader i koppel att få strosa själv? (ehrm, eller ja, det blev ju lite fart på benen om man säger så när hon väl fattade att hon var lös ;))


Vi är långt ifrån i mål, men jag har ett helt nytt hopp om att vi kommer få flera bra år tillsammans! Jag älskar att se hur hon blommar ut och det kommer fram så mycket mer än hon visat innan. Jag vet ju att det funnits inom henne, men nu när hon inte har ont kan hon plocka fram det, min underbara älskade

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Nyberg - 31 december 2013 18:50

  2013 är ett år som vi nu gärna lämnar och ser fram emot ett friskt och roligt 2014!       Hundmässigt har det inte varit ett så kul år, eller ja, både och - det har varit ett rent helvete stundtals och jag har nog aldrig gråtit så mycket ...

Av Sofia Nyberg - 24 december 2013 21:59


God jul önskar Doris och Lycka med flock!  

Av Sofia Nyberg - 9 oktober 2013 22:23

Grattis min älskade tjej, hela fem år idag! Senaste året har varit tufft för oss båda, så det är med extrem tacksamhet jag firar dig denna dag, tacksamhet över din tappra styrka och att du idag mår bra! Jag skulle kunna skriva spaltmeter om hur m...

Av Sofia Nyberg - 8 september 2013 21:32

Vi lever och mår bra :) Jag har börjat jobba på ett hunddagis och tjejerna får följa med! Så himla roligt och de sköter sig långt över förväntan, är mäkta stolt över mina fina tjejer. Vi bor nära så vi går dit och hem och de blir rätt trötta mental...

Av Sofia Nyberg - 23 augusti 2013 20:26

                         

Presentation


En blogg om labradoren Doris och rottweilern Lycka - följ med dem på träning och äventyr

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards