Sofiashundar

Alla inlägg under maj 2012

Av Sofia Nyberg - 31 maj 2012 23:45

 


Då har vi tävlat även idag!
Idag är jag nöjd över platsen, linförigheten och ställandet, resten kan vi lägga åt handlingarna! Hon la sig inte på läggandet, hon tog inte apporten för hon var så nyfiken på boxern en bit från plan, på hoppet så började hon nosa bakom mig istället för att sätta sig fot (vilket många hundar gjorde i de olika klasserna!) Inkallningen laddade hon som tusan och använde mig som stoppkloss, tandvisningen reste hon sig på...

Jag är inte så missnöjd med tävlingsresultatet i sig, även om det såklart skulle vara kul att fått det sista 1 priset till LP1, utan jag är mer besviken på att vårt samspel inte funkar som det ska riktigt! Visst, jag blir ju lite nervös och hon läser ju mig som en öppen bok, men vi måste jobba lite på relationen helt klart. Jag vet inte riktigt hur, så det får jag ta och klura ut. Vi har en bra grund, det har vi, men jag vill tighta till den, och just att hon inte "ska bara" innan hon gör det jag säger. Jag vet att jag är sjukt dålig på att vara konsekvent...

Det va en tjej dock, helt okänd för mig, som kom fram och berömde mig för hur fint jag jobbade med min hund - det värmde otroligt mycket! :) Tänk vad snälla enkla ord kan få upp humöret!


Nu har vi inga mer inplanerade tävlingar, tjejerna ska löpa inom ett par veckor om de löper som de ska. Jag ska strukturera upp träningen lite mer, kanske ta någon lydnadslektion för att få lite mer inspiration i tävlingslydnadsträningen - men framförallt jobba på vår relation. Jag vet att jag har en bra hund, självklart med både fördelar OCH nackdelar. Det gäller för mig att klura ut hur jag ska locka fram det allra bästa ur just Lycka (och självklart Doris med!!)


Mina fina tjejer, jag älskar er så mycket!

 


Av Sofia Nyberg - 26 maj 2012 23:30


Platsliggning



"Ser inte, finns inte" Verkar Lycka tänka när andra hunden tittade på henne.


 
Vi går tillbaka


Idag så tävlade Lycka och jag lydnadsklass 1 på Tierps Brukshundklubb!

Vi fick sällskap av Eva och vi startade redan vid tolv från Uppsala fast samlingen inte var förrän 16. Vi mötte upp Cathrine i Tierp och så gick vi och käkade tillsammans. Efter maten så åkte vi och rastade hundarna en sväng innan vi styrde kosan mot klubben vid 15-snåret. Jag hade precis för mig att den låg på ett visst ställe men det var helt åt fanders haha, så tur vi var ute i god tid :)


Vi anmälde oss och sen blev det lite väntan på samlingen. Det var inte många tävlande - 2 i 1:an, 1 i 2:an, 1 i 3:an och 3 i eliten. De började med elitekipagen och sedan gick nedåt. När Cathrine skulle in i trean så tog jag ut Lycka en sväng och lät henne kissa och nosa lite och belönade upp kontakten lite. Hon kändes lite sådär disträ.. Slutade när hon gjorde rätt och satte sen in henne i bilen igen. Kollade på Cathrine och Anja, sen när ekipaget i tvåan hade gjort ungefär halva sitt program så hämtade jag upp Lycka igen. Vi hade startnummer ett och det var en till i klassen, även det en rottistik, Chiltanas Fancy Face tror jag hon hette :)


 


Platsliggning: 10 poäng

Tandvisning: 10 poäng

Linförighet: Katastrof! Bitvis ok, men hon var inte alls med i de två första halterna, ej heller helt om, språnget var bra, bland det sämsta vi gjort! 6,5 poäng "Tappar i position i halt, tappar helt om, tappar position"


     


Läggande: Jag tyckte att hon ställde sig istället för la sig och tänkte "amen vafan!" Det har ju liksom funkat klockrent på träning sista tiden! Men när jag vänder upp så ligger min lilla tjej så fint så   8 poäng "Bra framföring! Segt läggande


 


Inkallning: Ja, inte mycket att säga, hon satt kvar, kom direkt och så dunkar hon i mig innan hon sätter sig.. 9 poäng "Slår i föraren avslut"


     


Ställande: Hon kändes som hon fick lite mer energi efter inkallningen och kändes fin, jag såg att hon inte stannade precis direkt. 9 poäng "Bra framförin, tar steg"


   


Apportering: Jag höll fram den hon sträckte sig och nosade direkt då jag sa apport, höll jättefint och stilla. När jag tog den så reste hon sig från sittande. 8 poäng "Reser sig, ej aktivt gripande" Där undrar jag lite hur hon skulle gjort annorlunda med själva gripandet faktiskt!


   


Hopp: Hon hoppade men istället för att sätta sig fot så ställer hon sig först bakom och tittar på publiken innan hon sätter sig! 8 poäng "Dåligt avslut!"

Helhet: 8 poäng "Ett ekipage på gång! Hunden lite ofokuserad!"


 
Mys med favoriten Eva efter prestationen   


Egna tankar är att hon var lite seg och ja ofokuserad, jag vet att hon kan så mycket bättre, men jag är nöjd för inga nollade moment och hon gjorde ju liksom typ det hon skulle, men inte med den glöden hon oftast har och också så konstiga missar som tex ställa sig och glo efter hoppet? Den goa känslan vi hade sist var inte riktigt där, det ska jag inte sticka under stol med, men jag är helt klart nöjd ändå

169 poäng och en första placering är ju inte illa pinkat, goa lilla hund!

Dömde gjorde Mia Dunder!

 

Av Sofia Nyberg - 24 maj 2012 21:54

   

Länge sedan det skrevs här, dagarna försvinner i ett nafs!


Vi har inte varit jätteflitiga med träningen sista tiden (matten har varit sjuk och inlagd på sjukan..), men några riktigt riktigt bra pass har vi fått till - och då är det alldeles ljuvligt att träna :) Underbara hundar  

Igår hade vi dock ett riktigt skräppass, Lycka och jag... Det slutade med att jag gick in istället, ingen idé att träna när humöret bara blir sämre och sämre... Jag vet ju att jag ska INTE träna när jag inte är på humör, för det blir aldrig bra då, men var ju tvungen "att testa lite".. 

Jag känner att jag skulle vilja kursa för någon, eller nåt liknande, så vi kommer framåt. Det blir nog mest så att vi tränar lite samma samma... Och så känns det väldigt ojämt, en bra dag så går det så himla bra, men en mindre bra dag så är det som att hon inte kan någonting. Jag vet ju att det beror på hennes matte mest, eftersom min inspiration går i vågor den med, och då blir det lite för lite tränat mellan varven och mycket mer annars.

Det vore nice om man kunde lobotomera sig själv lite ;)


I övrigt så fäller de som sjutton, detta är nog den värsta fällningen de nånsin haft! Vi dammsuger två ggr om dagen och ÄNDÅ är det massor av hår på bara en liten stund, drygt! Ser ju ut som vi aldrig städar, nog för att vi inte är pedantiska nånstans ;) men ändå!


   

 


Av Sofia Nyberg - 6 maj 2012 23:24

 

 

Det blev lite lydnadsträning idag :)


Lycka fick börja och komma ut och vi började med att busa med nya kampisen. Jäklar så hon kampade idag, handtaget gick sönder direkt (inte för att man väntar sig så mycket av en kampleksak från ÖoB iofs, men den var ju jååsa och fin  ) men det gick utmärkt ändå att leka vidare med den!


Vi lade fokus på fritt följ och läggande idag.

Ff:

Hon har överlag en mycket fin position och attityden är mycket bättre! Det vi ska jobba med mest nu är att dels höja attityden och motivationen ytterligare, inte tappa i högersvängarna (då och då har hon kanonsvängar, men ibland hamnar hon lite bakom eller "passar på" att kolla runt för att sedan ta upp kontakten igen.) och så halterna som ibland blir sneda.
Känslan när hon går rätt, men den härliga attityden - den är fantastisk!   Det är då man vet varför man tränar hund! Hon är inte helt lätt alla gånger, hon har lite egna idéer, men det är väl det som är charmen, eller nåt - även om det då och där känns som man ska slita av sig håret   

   


Läggandena idag var bra, hon la sig alla ggr utom en. Vi har fått backa lite där då det höll på att bli "ligg=stå", men nu är det ju bättre underlag och då har hon inte problem att lägga sig. Ska nöta ordentlig nu på detta, sen så kommer det bli liggträning i strandkanten hela sommaren, prinsessan får lära sig att stå ut att bli blöt om magen och att ligg är ligg oavsett!


Sen gjorde vi nån inkallning, hon fick busa med husse med kampisen. Detta var uppdelat på två pass och avslutades när det var som roligast - matten lär sig ;)


     


Doris och jag lattjade lite med kampisen, tränade lite fot, lite fjärr, inkallning, mest på skoj och med massor av belöning. Jag har fått lite problem när jag tränar med henne, det har inte känts bra alls och hon har blivit låg då hon känt av min sinnesstämmning (JA jag känner mig hemsk som matte   mattes lilla älsklingsDosa liksom)  så jag har nu släppt alla krav som finns och gör bara det hon tycker är roligast ett tag för att se om det släpper. Husse får ta över det mer seriösa, de passar så bra ihop    Vi hade i alla fall jätteroligt, hon är så kul och bjuder på sig själv massor, lätt att få igång och leka och glad som tusan (bara matte inte är irriterad!) Underbara hund!


Sen gick vi en sväng i skogen, det finns få saker som ger mig så mycket energi som promenader med mina älskade i en solig skog!

Av Sofia Nyberg - 6 maj 2012 00:26

Vi går långpromenader, busar och njuter av våren, men nån träning har det inte blivit på ett tag! Dags för ändring tycker jag!

Här kommer några bilder på de finaste jag har:

       

Presentation


En blogg om labradoren Doris och rottweilern Lycka - följ med dem på träning och äventyr

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards